Zachwyt nad materią - rzeźby, obok których nie przejdziesz obojętnie...
Od wieków rzeźbiarze kształtowali drewno, brąz , marmur i inne materiały tworząc postaci, a rzeźbiarstwo było ważnym a zarazem nieodłącznym elementem kultury i sposobem pozwalającym zrozumieć społeczeństwo- od popiersi wielkich przywódców po symboliczne role dyrektorów.

Spoglądając
w przeszłość można odnaleźć setki słynnych rzeźb w historii świata: od
zapierającej dech w piersiach, pięknej Wenus z Milo; przerażającą,
wielką armię wojowników z terakoty zbudowanej dla ochrony cesarza
chińskiego, po rzeźbę funkcjonalną i nowoczesną- taką, jakie tworzył
Duchamp oraz obecną wśród nas przez chociażby symboliczną Statuę
Wolności czy rzeźby Boccioniego z wczesnego XX wieku. Nie musisz być
znawcą sztuki, by bez problemu rozpoznać 15 najsłynniejszych rzeźb w
historii. Każda z nich odzwierciedla jej różnorodność, która nieustannie
uruchamia wyobraźnię. Nierzadko oderwane od rzeczywistości, piękne,
przewidywalne a niekiedy prowokujące- poznajcie rzeźby, który przetrwały
próbę czasu!
Popiersie Nefertiti (1345 pne)

Popiersie Nefertiti
które ukazuje piękną kobietę używającą czernidła na bazie węgla i ziół,
która mocno barwiła usta czerwoną ochrą oraz wybielała swoją skórę
mazidłami ze związkami ołowiu odkryto w warsztacie rzeźbiarskim Totmesa,
nadwornego rzeźbiarza faraona Echnatona. Rzeźba jest wykonana z taką
precyzją, że na popiersiu widoczne są oznaki starzenia się skóry w
postaci zmarszczek oraz worków pod oczami, czego dowiodły badania
tomograficzne. Rzeźba mająca 47 centymetrów wysokości i ważąca 20
kilogramów, wykonana z wapna i polichromowanego stiuku była niegdyś
wzorcem do nauki rzeźbiarstwa, szczególnie nauki rzeźbienia oczu o czym
świadczyć może brak jednego oka, którego oczodół wypełniono woskiem. Popiersie Nefertiti odkryte 6 grudnia 1912 r., znajduje się obecnie w Neues Museum w Berlinie.
Terakotowa armia (późny III w. pne)

Terakotowa Arrmia
z Xi’an odkryta w 1974 roku i sukcesywnie udostępniana turystom do
zwiedzania, gdzie zobaczyć można ją w Muzeum Xi’an Terakotowej Armii
Pierwszego Cesarza Qin, składającym się z trzech krypt o głębokości od 4
do 8 metrów. Podziemne gliniane posągi należały niegdyś do wielkiego
mauzoleum, które wzniósł dla siebie cesarz Qin Shi Huang Di, w III wieku
p.n.e. Armia z terakoty
wzbudza podziw głównie z powodu ogromu wkładu pracy przy jej wykonaniu-
kiedy przyjrzymy się uważnie figurom dostrzeżemy detale: szczegóły
zbroi, a także twarze terakotowych wojowników będące najlepszym dowodem
na to, że przekona się, że powstali w dłoniach prawdziwych artystów. Ich
twarze są niemal żywe, bo każda z nich jest inna (posiada indywidualne
rysy) i przedstawia inne emocje. Rzeźby wojowników są realistyczne, a
konie dzięki rozwianym grzywom i otwartymi pyskami wyglądają jak
zastygłe w biegu. Wojownicy prowadzą konie i wozy, mają broń, noszą
starannie wykonane mundury i kolczugi, a każdego z nich łatwo można
przypisać do określonej służby. Chińczycy wierzą, że wojownicy jedynie
śpią i czekają tylko na wezwanie do walki. Terakotowa Armia została
uznana za ósmy cud świata, a od 1987 roku znajduje się na liście
światowego dziedzictwa UNESCO.
Nike z Samotraki (ok 190 pne)

Nike z Samotraki
to jedna z najwspanialszych a zarazem najsławniejszych greckich rzeźb.
Zwycięska Nike o wysokości 2, 45 m, wykonana z marmuru została odkryta
na Samotrake, sanktuarium Kabirów w 1863. Powstanie rzeźby datuje się na
ok. 190 p.n.e. , tuż po zwycięstwie Rodyjczyków nad Antiochem III. Być może jest ona dziełem Pytokritosa z Rodos. Ustawiona pierwotnie na dziobie okrętu, znajduje się obecnie w Luwrze w Paryżu.
Wenus z Milo (ok.130–100 pne)

Znana głównie pod rzymskim imieniem bogini miłości, jedna z najsłynniejszych greckich rzeźb- Wenus z Milo
o wysokości 204 cm, została odkryta niedaleko ruin teatru na wyspie
Melos. Rzeźba został sprzedana ambasadorowi Francji w Konstantynopolu, a
następnie trafiła do Ludwika XVIII, który przekazał ją do Luwru. Jej
twórcą jest prawdopodobnie Aleksander z Antiochii, którego imię widniało
na podstawie posągu, która zaginęła zanim Wenus trafiła do Luwru.
Artysta z pewnością wzorował się na starszych przedstawieniach Afrodyty.
Dawid Donatella (1430–1440)

Dawid,
którego pięknie wymodelowana nagość nie jest jedynym antycznym
elementem wykonanej około 1430–1440 r. rzeźby. Florentyńczyk Donatello wykonał ją z wypalonego brązu ożywiając w ten sposób antyczną sztukę aktu. Poprzez wygiętą
zgodnie z pozą kontrapostu sylwetkę nawiązał do dzieł greckich
artystów.153 cm brązu było wielką rewolucją w europejskiej sztuce- Dawid
napawa się swym triumfem, w ręku trzyma miecz filistyńskiego wojownika a
u jego stóp leży głowa budzącego strach Goliata zakuta w potężny hełm,
który nie ochronił przed małym pociskiem z procy.
Dawid Michała Anioła (1501–1504)

Rzeźba Michała Anioła wykonana z białego marmuru, przedstawia nagiego Dawida
o wysokości ok. 4 m, z głową młodego mężczyzny i ciałem młodzieńca z
kamieniem w ręku oraz zarzuconą na ramię procą z głową skierowaną w
stronę przeciwnika chwilę przed pojedynkiem z Goliatem.
Rzeźbę cechuje nadzwyczajne piękno, harmonia a zarazem równowaga
poszczególnych części ciała. Początkowo przeznaczona do florenckiej
katedry, a w 1504 roku ustawiona na Piazza della Signoria przed Palazzo
Vecchio we Florencji (gdzie obecnie znajduje się kopia). Oryginał
rzeźby, która była jednym z symboli władców Florencji, mających bronić
miasta i rządzić sprawiedliwie tak jak Dawid w swoim państwie, uznanej w
renesansie za jedno z przedstawień ideału ludzkiej doskonałości, w XIX w. przeniesiono do Galerii Akademii we Florencji.
Statua Wolności zaprojektowana przez Frédérica Auguste Bartholdi i zbudowana przez Gustawa Eiffela (1876–1886)

Posąg
Statuy Wolności o wysokości 46 m stojący u wejścia do portu w Nowym
Jorku, symbolizujący wolność to dzieło franc. rzeźbiarza F.A. Bartholdiego,
został odsłonięty w 1886 roku. Rzeźba jest darem narodu francuskiego
dla USA z okazji 100. rocznicy uzyskania przez nie niepodległości.
Statua bez wątpienia należy do wybitnych dzieł inżynierskich: składa się
z ponad 300 miedzianych elementów montowanych do specjalnej stalowej
konstrukcji nośnej, a na jej szczycie znajduje się platforma widokowa na
około 40 osób, z której przez otwory w promienistym diademie posągu
można oglądać panoramę miasta.
Myśliciel Rodina (1880)

Powstała
w 1880 roku rzeźba wykonana w brązie przez Augusta Rodina,
przechowywana w jego Muzeum w Paryżu przedstawia postać w głębokiej
medytacji, wyraźnie zmagającej się z wewnętrznym konfliktem. Początkowo
miała przedstawiać Dantego Alighieri przed wrotami piekieł. Odlew
ukończono w 1902 roku, a dwa lata później wystawiono go na widok
publiczny. Rzeźba stała się własnością Paryża i została przeniesiona do
Hotelu Birion , następnie przekształconego w Muzeum Rodina.
Jedyna forma ciągłości w przestrzeni Umberto Boccioniego (1913)

Jedyna forma ciągłości w przestrzeni
powstała w 1913 roku. Boccioni był czołowym przedstawicielem włoskiego
futuryzmu i twierdził, że w malarstwie jak i rzeźbie należy
przedstawiać nową formę, która będzie relacją pomiędzy przemieszczaniem
się przedmiotu z jednego punktu do drugiego, a powszechną regułą
zakładającą, że materia jest w ciągłym ruchu. Te filozoficzne poglądy
pozwoliły futurystom tworzyć konstrukcje pełne dynamizmu. Rok wcześniej,
tuż przed powstaniem swojej najsłynniejszej rzeźby, artysta
samodzielnie proklamuje “Manifest rzeźby futurystycznej”, którego
głównym założeniem jest rezygnacja z tradycyjnych materiałów takich jak
marmur i brąz na rzecz betonu, szkła, tkaniny czy światła elektrycznego.
Fontanna Duchampa (1917)

Najzwyklejszy
pisuar podpisany R.Mutt, zaprezentowany po raz pierwszy przez Duchampa w
1917 roku podczas wystawy “Społeczeństwa Zjednoczonych Artystów”.
Wówczas była to jedna z najbardziej szokujących prowokacji
dadaistycznych. Nie bez powodu, bo w 2004 roku Fontanna została uznana przez 500 artystów i krytyków za najbardziej wpływowe dzieło dwudziestego wieku.
Mauzoleum Abrahama Lincolna zaprojektowane przez Daniel Chester French i rzeźbione przez braci Piccirilli (1920)

Pomnik upamiętniający prezydenta Stanów Zjednoczonych Abrahama Lincolna, znajduje się w parku National Mall w Waszyngtonie. Jest to budynek przypominający Partenon- klasyczną grecką świątynię. Zbudowany na planie prostokąta i otoczony 38 kolumnami doryckimi
z białego marmuru Colorado o wysokościach 13,4 m i średnicach 2,3 m., z
których dwie stoją przy wejściu, a pozostałe 36 symbolizują 36 stany
tworzące Unię w chwili śmierci Lincolna. We wnętrzu znajduje się posąg przedstawiający zadumanego prezydenta siedzącego w masywnym fotelu autorstwa Daniela Chestera Frencha, wykonanego z kawałków georgijskiego marmuru
tak dopasowanych, że posąg wygląda jakby wykonano go z jednolitej
bryły. Z tyłu, nad głową Lincolna wyryto inskrypcję “W tej świątyni tak
jak w sercach ludzi, dla których ocalił Unię, pamięć o Abrahamie
Lincolnie zawsze będzie święta”. Na ścianach znajdziemy także słowa z
dwóch jego wielkich przemówień .
Ptak w przestrzeni Constantina Brancusiego (1923)

Najsłynniejsza
z całej serii rzeźba wykonana jest z brązu i przedstawia sylwetkę ptaka
w pozycji pionowej. Brancusi miał w związku z nią pracą pewne kłopoty, gdy w 1926 roku wysyłał ją na wystawę do Stanów Zjednoczonych- wówczas celnicy nie zechcieli uznać jej za dzieło sztuki, upierając się, że jest to część wykorzystywanej w przemyśle maszyny, w związku z czym wymaga ona zapłaty należnego cła. Po trwającym dwa lata procesie sąd uznał finalnie rację artysty i Amerykanie mogli podziwiać skrzyżowanie natury z cywilizacją. Rzeźba Brancusiego Ptak w przestrzeni wykonana z brązu, wapienia i drewna- Ptak w przestrzeni, znajduje się w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
Balonowy pies Jeffa Koonsa (1994–2000)

Koons nieustannie wzbudza kontrowersje wprowadzając Balonowego psa
do wysokiej sztuki przedmiotów banalnych. Rzeźba, która odwzorowuje
poskręcany balonik w kształt pieska, została niedawno w pomarańczowej
wersji sprzedana za (jak dotychczas rekordową sumę wśród artystów
żyjących) ok. 58 000 000 $. Balonowy pies należy do Celebration Series, w skład której wchodzą również inne zwierzęta: Balloon Swan, Balloon Monkey, czy Balloon Rabbit.
Ta jedna z 20 rzeźb należących do serii, wysoka na ponad trzy metry,
wykonana jest z chromowanej stali nierdzewnej z transparentną powłoką, w
pięciu wariantach kolorystycznych- niebieskiej, różowej, żółtej,
pomarańczowej i czerwonej. Jest unikatowa, a niektóre ‚modele’ nadal są
produkowane.
Maman Louisa Bourgeoisa (1999)

Ta monumentalna rzeźba Louisa Bourgeoisa,
postrach arachnofobów została stworzona w 1999 roku i przedstawia…
pajęczycę. Rzeźba należy do serii przedstawień pająków wykonanych przez
tę artystkę i została wykonana ze
stali i marmuru. Według samego autora, tematem rzeźby jest
macierzyństwo, a pajęczyca ma reprezentować pozytywne cechy matek: siłę i
opiekuńczość.
Cloud Gate Anish Kapoor (2004)

Zaprojektowana przez Anisha Kapoora, wzniesiona na placu w latach 2004–2006 rzeźba Cloud Gate
potocznie zwana „Fasolką” ważąca około 100 ton została zbudowana ze
163 blach ze stali nierdzewnej zespawanych ze sobą. Pomysłodawca
przyznał, że inspiracją do stworzenia rzeźby był wygląd ciekłej rtęci.
Rzeźba położona jest na terenie parku Millenium w Chicago i niesamowicie
odbija a jednocześnie lekko zniekształca panoramę miasta., stanowiąc
miejsce pamięci z pewnością warte zobaczenia pomimo tego, że nie należy
do najczystszych ze względu na dotykających ją turystów.
Wiktoria Fiet
Gabriela Orłowska
Komentarze
Prześlij komentarz
Komentarze dodawane są z pewnym opóźnieniem
- po akceptacji przez moderatora.